woensdag 7 december 2011

PEC heeft z'n cultsticker





Tijd om te stickeren. De eerste PEC-sticker sinds 1989. Natuurlijk kan maar één persoon PEC representen: KD. Geen Kruder en Dorfmeister man, ook geen Kubus en Duvel, maar Klaas Drost. Speelde zijn hele leven in groen-wit en maakte één van de mooiste goals ooit voor PEC Zwolle, tegen Ajax nog wel, in het mooie jaar 1976.

Check de solo op 1.55.



De laatste trainer die Klaas Drost meemaakte was Co Adriaanse, die bij PEC Zwolle als trainer debuteerde. Tussen die twee boterde het niet zo, zo blijkt uit dit verhaal van Klaas Drost in Desespereert Nimmer:

Het is vlak voor kerst en Adriaanse houdt zijn wedstrijdbespreking. Drost is gedegradeerd tot bankzitter, maar omdat rechtsback Jan Weggelaar geblesseerd raakt, ruikt Drost zijn kans. Tot zijn stomme verbazing wijst Adriaanse echter rechtsbuiten Aziz Doufikar aan als rechtsback. Drost: “Na die bespreking heb ik Adriaanse met ingehouden woede gevraagd of ik hem even kon spreken.” Het piepkleine trainerskantoortje bevindt zich in de oude tribune, waar de twee tegenover elkaar komen te zitten. “Jij bent een hele grote klootzak!”, roept Drost naar Adriaanse. “Jij bent gewoon een hele grote, onbetrouwbare lul.” Adriaanse had zijn spelers steeds voorgehouden dat het tweede team het schaduwelftal van het eerste moest zijn, en dat de spelers één op één moesten kunnen overstappen naar de hoofdmacht. Maar in het geval van Drost ging dat dus niet op. “Adriaanse wist hoe goed ik op die plek speelde. Dat kon hij van Doufikar niet zeggen, want hij had nog nooit rechtsback gespeeld. Ik was zó kwaad, ik had hem bijna voor zijn kop geslagen. Ik wist dat als hij mij op één punt zou tegenspreken, dat ik hem dan echt voor zijn bek had geramd. Hij voelde dat ook en zei niks. Het duurde wel tien minuten. Hij zei alleen maar: ‘Ja, dat kun je vinden.’ ”

Geen opmerkingen: